kontrast kontrast • powiększanie tekstu czcionka normalna czcionka większa czcionka największa • wersja wai tryb wai Powrót do wersji graficznej

Menu strony

Lewe menu

Urząd

Godziny otwarcia:

Poniedziałek: 8:00 - 18:00*

Wtorek - Piątek: 8:00 - 16:00

 

*w poniedziałki w godzinach 16:00 - 18:00 dyżury pełnią pracownicy:

- Wydziału Obsługi Mieszkańców

- Delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich

- stanowisk kasowych Wydziału Budżetowo-Księgowego

- Urzędu Stanu Cywilnego

 

Terenowy Punkt Paszportowy czynny jest w godzinach:

poniedziałek: 10:00 - 17:30

wtorek - piątek: 8:00 - 15:30

Opłaty paszportowe i geodezyjne wyłącznie gotówką

 

Adres: ul. Grochowska 274
03-841 Warszawa


Centrala urzędu 22 44 35 555


urzad@pragapld.waw.pl

Seniorzy wciąż stają się ofiarami oszustów i naciągaczy

Opublikowany: 2017-03-02 11:49:00

Mimo działań profilaktyczno-informacyjnych organizowanych przez Delegaturę Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu m.st. Warszawy w Dzielnicy Praga-Południe oraz Komendę Rejonową Policji Warszawa VII osoby starsze wciąż padają ofiarami oszustw, wyłudzeń i kradzieży. Dlatego, aby ograniczyć liczbę tego typu zdarzeń oraz zapobiec podobnym, przypominamy o kilku podstawowych zasadach postępowania.

JAK DZIAŁAJĄ PRZESTĘPCY:

- „na wnuczka” – sprawcy dzwonią na telefon domowy przedstawiając się jako wnuk, wnuczka lub dalszy krewny. Tłumaczą „dziadkowi” lub „babci”, np. że  mają niepowtarzalną okazję zakupić coś w promocyjnej cenie lub wymyślają dramatyczne zdarzenie, np. wypadek drogowy i proszą pilnie  o pieniądze, aby mogli uniknąć konfliktu z prawem. Oszuści twierdzą, że nie mogą sami przyjechać po pieniądze i wyślą po nie swojego kolegę lub koleżankę. Po jakimś czasie znajomy „wnuczka” zjawia się w mieszkaniu ofiary i odbiera przekazaną w dobrej wierze kwotę pieniędzy.

- „na policjanta” - sprawcy oszustw podszywają się pod funkcjonariuszy policji, Centralnego Biura Śledczego Policji lub prokuratorów. Informują nas,  iż np. ktoś z rodziny nie ma pieniędzy, aby zapłacić za mandat. Mogą też twierdzić, że ktoś z rodziny popełnił przestępstwo lub jechał samochodem pod wpływem alkoholu i spowodował wypadek. Sugerują, iż sprawę można załatwić „polubownie”, by chęć niesienia pomocy bliskim skłoniła nas do wręczenia pieniędzy nieuczciwym „przebierańcom”.

- „na gazownika, hydraulika” – oszuści podając się za fachowców wchodzą do mieszkań. Podczas nieuwagi lokatora kradną biżuterię, inne wartościowe przedmioty oraz pieniądze. Często też wyłudzają kilkaset złotych za usługę, której nie wykonali;

- „na pracownika opieki społecznej, urzędu skarbowego, czy ZUS-u” - oszuści podają się za pracowników socjalnych lub urzędników. Pretekstem do wizyty jest konieczność sprawdzenia warunków mieszkaniowych oraz czy oszczędności przechowywane są w bezpieczny sposób. Oszuści proszą o pokazanie, gdzie ofiara trzyma pieniądze i udzielają wskazówek, jak uchronić się przed złodziejami. Podczas nieuwagi właściciela kradną pieniądze. 

- „na administratora” – tym razem oszuści przedstawiają się jako administratorzy. Wymyślają różne powody, które pozwolą im na wejście do mieszkania danej osoby. Dokonują oględzin, przeglądów, proszą o opinię dotyczącą sąsiadów. Po wizycie "administratora" okazuje się, że z mieszkania lokatorów zginęły pieniądze i inne wartościowe przedmioty.

- „na nowego sąsiada potrzebującego pilnie pożyczki” – sprawcy oszustw podają się za nowych sąsiadów, którzy potrzebują pilnie pożyczyć pieniądze ponieważ muszą za coś zapłacić. Obiecują, że zaraz je zwrócą, tylko pójdą wypłacić gotówkę        z banku. Oczywiście pieniądze nigdy nie wracają do właściciela, a „sąsiedzi” okazują się oszustami;

- „na akwizytora” – podobne do powyższych działania mogą być wykorzystane przez domokrążców oferujących do sprzedaży tanie towary. Jednak może się okazać, że tani towar wcale nie jest taki tani, a my straciliśmy dużo pieniędzy;

- „na klamkę” - są to sytuacje, gdy ktoś wchodzi do klatki schodowej, przechodzi od drzwi  do drzwi, naciska na klamki i sprawdza, czy drzwi są zamknięte. Gdy są otwarte wykorzystując nieuwagę domowników, złodziej dostaje się  do wnętrza mieszkania. Jego łupem padają zazwyczaj przedmioty pozostawione w korytarzu, znajdujące się  w zasięgu ręki, np. damskie torebki, dokumenty, pieniądze, portfele bądź telefony komórkowe pozostawione w odzieży wierzchniej.

- „propozycje zawarcia umów na dostawy energii elektrycznej, paliwa gazowego, usług telekomunikacyjnych czy też różnego rodzaju prac budowlanych” – oszuści zazwyczaj proponują zawarcie niekorzystnej umowy                   lub też chcą pobrać zaliczkę za nie wykonaną jeszcze usługę.

 

SENIORZE PAMIĘTAJ:

- Policja NIGDY nie prosi o przekazanie pieniędzy. Nigdy nie informuje też o  prowadzonych działaniach. Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewny, że dzwoni OSZUST. Nigdy w takich lub podobnych sytuacjach nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów. Nie działaj pod presją czasu. Po takiej rozmowie natychmiast zadzwoń do kogoś bliskiego, na znany Ci numer telefonu i opowiedz o zdarzeniu. O zaistniałej sytuacji powiadom Policję dzwoniąc na numer 997 lub 112;

- zanim przekażesz pieniądze wnukowi, który prosi o nie przez telefon, skontaktuj się najpierw z innym członkiem rodziny, aby opowiedzieć o zdarzeniu;

- nie ufaj osobom, których nie znasz;

- nigdy nie otwieraj drzwi, jeśli nie jesteś pewien, kto znajduje się po drugiej stronie;

- zawsze przed otwarciem drzwi zapytaj kto za nimi stoi. Pracownicy urzędów zwykle telefonicznie zapowiadają swoją wizytę, a inkasenci mogą wystawione rachunki za światło i gaz zostawić w skrzynce pocztowej, nie wchodząc do Twojego domu;

- nigdy nie wpuszczaj nieznajomych do mieszkania - nie znając osoby nigdy nie  znasz jej zamiarów. Jeśli osoba stwierdzi, że jest przedstawicielem policji, elektrowni, administracji itp., poproś o okazanie odpowiedniego dokumentu.  Obejrzyj go dokładnie. W razie wątpliwości umów się na inny termin, sprawdzając uprzednio w administracji osiedla lub odpowiedniej instytucji wiarygodność odwiedzającego;

- nie ufaj nieznajomym, nie wpuszczaj ich do klatki schodowej, nie otwieraj domofonu, zawsze zamykaj drzwi wejściowe do swojego mieszkania;

- jeżeli ktoś w natarczywy sposób prosi o wpuszczenie do mieszkania, zadzwoń na policję, do sąsiada, bliskich;

 - nie pożyczaj / nie dawaj pieniędzy osobom, których nie znasz albo znasz je tylko z widzenia;

- nie przechowuj w domu dużej ilości gotówki lub kosztowności;

- nie podpisuj umów, pamiętaj że uczciwy przedstawiciel handlowy zgodzi się zostawić nam warunki umowy do przeczytania i zastanowienia się nad podjęciem decyzji, poproś go o przybycie w dogodnym dla siebie terminie. Skonsultuj warunki umowy z rodziną lub znajomymi;

- jeżeli chcesz wypłacić gotówkę lub dokonać innej transakcji bankowej, poproś zaufaną osobę, żeby Ci towarzyszyła w drodze powrotnej z bankomatu, banku czy też poczty;

- utrzymuj więzi z sąsiadami, którzy często służą swą pomocą ludziom strasznym mieszkającym w ich otoczeniu;

- jeżeli wydaje Ci się, że ktoś próbuje Cię oszukać, nie wahaj się i powiadom Policję dzwoniąc pod nr 997 lub 112 lub do kogoś bliskiego. 

14345

Pozostałe aktualności:

Zobacz archiwum