kontrast kontrast • powiększanie tekstu czcionka normalna czcionka większa czcionka największa • wersja wai tryb wai Powrót do wersji graficznej

Menu strony

Lewe menu

Urząd

Godziny otwarcia:

na czas trwania COVID-19 Urząd Dzielnicy Praga-Południe jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00

 

Adres: ul. Grochowska 274
03-841 Warszawa


Centrala urzędu 22 44 35 555


[email protected]

Jak dbać o bezpieczeństwo w czasie epidemii

Opublikowany: 2020-12-16 08:39:00

Od wielu miesięcy Miasto Stołeczne Warszawa prowadzi kampanię informacyjną, która przypomina mieszkańcom o wytycznych sanitarnych w związku z epidemią koronawirusa.

Mimo że widok ludzi w maseczkach stał się nieodłącznym elementem ulicy, to nadal apelujemy, aby pamiętać o zachowaniu dystansu społecznego i dbać o bezpieczeństwo.

 

Miejska kampania informacyjna o COVID-19

W związku z wprowadzanymi przez rząd obostrzeniami na kolejnych etapach walki z epidemią, informujemy o aktualnych wytycznych sanitarnych.

Przygotowaliśmy serię plakatów o obowiązku zasłaniania twarzy i ust, zachowania dystansu społecznego i prawidłowym myciu i dezynfekowaniu rąk. Grafiki pojawiły się na przystankach, w pojazdach transportu miejskiego, na słupach i bilbordach. W trosce o wszystkich mieszkańców i osoby, które przebywają w Warszawie, materiały informacyjne zostały przygotowane również w językach angielskim, ukraińskim i rosyjskim.

Szeroko zakrojoną kampanię informacyjną prowadzimy również za pośrednictwem miejskich kanałów informacyjnych – na stronie internetowej um.warszawa.pl, gdzie zamieszczamy miejskie aktualności, przygotowaliśmy specjalną zakładkę „Koronawirus” – kompendium wiedzy dla mieszkańców podczas trwania epidemii. Znajdują się tam również szczegółowe informacje o ofercie pomocowej miasta, w tym o systemie „Warszawa Wspiera”, który uruchomiliśmy z końcem marca br. W ramach programu osoby starsze, samotne i potrzebujące mogą liczyć na wsparcie psychologiczne, pomoc w zakupie leków i żywności. System „Warszawa Wspiera” funkcjonuje we wszystkich dzielnicach miasta, a obecnie jest nim objętych ponad 800 osób. Dotychczas z pomocy skorzystało już ponad 3 tys. mieszkańców.

Więcej o dzielnicowych zespołach „Warszawa Wspiera” na stronie ochotnicy.waw.pl-system-warszawa-wspiera.

Bieżące informacje o nowych zaleceniach oraz przypomnienie o obowiązujących zasadach komunikujemy również w miejskich mediach społecznościowych.

Dodatkowo w lokalnych rozgłośniach radiowych emitowano spoty uświadamiające mieszkańcom, że przestrzeganie wytycznych sanitarnych chroni przed zachorowaniem nie tylko nas samych, ale również naszych bliskich. Obecnie te spoty informacyjne są wyświetlane na ekranach w komunikacji miejskiej.

 

Dbamy o zdrowie mieszkańców

Jako miasto rozszerzyliśmy również programy szczepień przeciwko grypie, której objawy - szczególnie w początkowej fazie choroby - są podobne do zakażenia koronawirusem. Mimo bardzo dużych problemów z dostępnością szczepionek na rynku, z miejskiego programu bezpłatnych szczepień „Grypa 65+” skorzystało już blisko 36 tys. warszawskich seniorów.

Zabezpieczyliśmy w budżecie miasta pieniądze na szczepienia przeciw grypie dla kobiet w ciąży, małych dzieci oraz pracowników sektora miejskiej oświaty i pomocy społecznej – podkreślamy, że realizacja tych programów zależy od liczby szczepionek dostępnych na rynku.

W miejskich przychodniach uruchomiliśmy 17 punktów wymazowych, w których mieszkańcy mogą bezpłatnie wykonywać testy pod kątem zakażenia koronawirusem – świadczenia te są finansowane przez NFZ. Obecnie wszystkie punkty są czynne również w soboty i niedziele, a 11 z nich działa w formule drive-thru. Dotychczas w miejskich punktach wymazowych pobrano łącznie ponad 41 tys. próbek.

Przypominamy, że na mocy decyzji wojewody mazowieckiego lub Ministra Zdrowia, sześć szpitali nadzorowanych przez Warszawę (Bielański, Czerniakowski, Grochowski, Wolski, Praski, Inflancka) pracuje na II poziomie zabezpieczenia i leczy pacjentów z potwierdzonym zakażeniem COVID-19. Jednocześnie trwają prace, aby przyspieszyć budowę Szpitala Południowego na Ursynowie i przygotować placówkę jako szpital tymczasowy. Planujemy przyjęcie pierwszych pacjentów „covidowych” w połowie lutego przyszłego roku. W szpitalu znajdzie się 300 łóżek dla chorych na koronawirusa, w tym 80 łóżek respiratorowych.

 

Transport i komunikacja – aby było bezpiecznie

Od początku epidemii zwróciliśmy się do wszystkich operatorów komunikacji miejskiej o zwiększenie nadzoru nad służbami sprzątającymi oraz podjęliśmy decyzję o używaniu środków dezynfekcyjnych przy czyszczeniu powierzchni, z którymi pasażerowie mają najczęściej bezpośredni kontakt – kasowniki czy poręcze. Dodatkowo wszystkie przyciski, które służą do otwierania drzwi przez pasażerów, zostały wyłączone i zasłonięte. Kierowcy i motorniczy sami je otwierają. Na czas epidemii pojazdy transportu publicznego zatrzymują się również na wszystkich przystankach, również tych na żądanie.

Dla bezpieczeństwa kierowców i motorniczych wydzieliliśmy też specjalne wyłączone strefy na przodzie pojazdów.

Dodatkowo na monitorach w pojazdach komunikacji miejskiej prezentowane są rekomendacje Ministerstwa Zdrowia, w jaki sposób chronić się przed wirusem oraz jak postępować, gdy istnieje podejrzenie zakażenia.

 

E-urząd – jak załatwić sprawę bez wychodzenia z domu

Aby ograniczać sprawy, które mieszkańcy załatwiają w urzędzie, przypominamy również, że wiele spraw można załatwić bez wychodzenia z domu – poprzez platformę ePUAP. Warunkiem skorzystania z takiej usługi jest konieczność posiadania profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego. W toku prowadzonych postępowań może zaistnieć potrzeba osobistego stawiennictwa w urzędzie, aby przedstawić dodatkową dokumentację lub odebrać gotowe dokumenty.

Wizyta w urzędzie jest niezbędna chociażby w przypadku spraw z zakresu dowodów osobistych, ewidencji ludności czy rejestracji pojazdów. Z kolei w sposób elektroniczny można np. wysłać zawiadomienie o zbyciu lub nabyciu pojazdu.

Mieszkańcy mogą w sposób elektroniczny załatwić poniższe sprawy (przykłady):

  • wniosek o wydanie dowodu osobistego;
  • zgłoszenie miejsca pobytu;
  • zawiadomienie o zbyciu lub nabyciu pojazdu;
  • wniosek o wydanie odpisu zupełnego, skróconego aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia;
  • wniosek o udzielenie dotacji na odnawialne źródła energii;
  • wniosek Rodzina 500+;
  • wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach bądź stwierdzające zaległość z tytułu podatków;
  • deklaracja, korekta deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
16766

Pozostałe aktualności:

Zobacz archiwum